Blogs
Rotācijas aplis – iebraukšana un izbraukšana
9

Rotācijas aplis – iebraukšana un izbraukšana

Noskatoties 2013. gada 10. februāra LNT Degpunkta sižetu par rotācijas apļiem, radās pārdomas, ar kurām gribētos padalīties. Sižets visumā ir ļoti labs. Ir izskaidrots kādēļ vispār šādi apļi ir tikuši ieviesti, kā arī parādīts, kā vadītājiem šādos apļos iebraukt un pa tiem braukt. Galvenais uzsvars ir likts uz to, ka iebraucot aplī būtu jāpārkārtojas uz kreiso joslu, lai netraucētu arī citiem autovadītājiem iebraukt aplī. Žēl, ka sižetā netika minēts neviens vārds par to, ka no kreisās joslas izbraukt no apļa ir aizliegts. Lai izbrauktu, būs jāpārkārtojas uz labo, un diemžēl šī joslas maiņa var sagādāt problēmas ne vienam vien vadītājam, jo tie paši autobraucēji, kuriem jūs ļāvāt iebraukt aplī braucot pa kreiso joslu, ne vienmēr atļaus jums pārkārtoties uz labo, lai savukārt jūs varētu no apļa izbraukt. Mēģināsim tikt skaidrībā, kā tad ar šo problēmu tikt galā.

Sāksim ar iebraukšanu aplī. Šeit ir jāatceras- ja pirms apļa ir uzstādīta zīme Dodiet ceļu, tad priekšroka ir tiem autovadītājiem, kuri jau atrodas rotācijas aplī. Ja aplim ir vairākas joslas, iebraukt atļauts gan pa labo, gan arī pa kreiso joslu, tikai šeit nedrīkst aizmirst, ka tiem vadītājiem, kuri piebraukuši pa labo joslu, pēc iebraukšanas aplī arī jābūt malējā labajā joslā. Savukārt vadītājiem, kuri pirms apļa atradās kreisajā joslā, arī pēc manevra jābūt kreisajā joslā. Iebraucot aplī jārāda labais pagrieziens nevis kreisais, kā man to bieži ir gadījies redzēt. Tātad, rādām labo virzienrādītāju, pārliecināmies par drošību, un ja josla ir brīva, iebraucam aplī. Pēc iebraukšanas dinamiski palielinām braukšanas ātrumu lai netraucētu citus vadītājus. Ja iebraucām pa labo joslu un zinām, ka no apļa ārā vēl nebrauksim, pie pirmās iespējas ieslēdzam kreiso virzienrādītāju, un pārkārtojamies kreisajā joslā lai neradītu traucējumus tiem autovadītājiem, kuri grib aplī iebraukt. Tuvojoties vietai, kur vēlamies no apļa izbraukt, atcerēsimies, ka no kreisās joslas šis manevrs ir kategoriski aizliegts, tātad būs jāpārkārtojas atpakaļ labajā malējā joslā. Savlaicīgi pārliecināmies par drošību un ieslēdzot labo virzienrādītāju, iebraucam labajā malējā joslā. Pirms šī manevra ļoti būtiski ir censties nesamazināt braukšanas ātrumu, jo ja ātrums tiks samazināts, tie vadītāji, kuri brauca aiz jums pa labo joslu un bija pietiekošā attālumā, pietuvosies, un jums radīsies problēmas ar joslas maiņu. Pēc pieredzes varu teikt, ka mainot joslu, no desmit gadījumiem tikai vienā ir jāsamazina ātrums lai veiktu manevru. Parasti to darām ātrumu nemazinot, vai nedaudz palielinot braukšanas ātrumu lai attālinātos no aizmugurē braucošajiem. Diemžēl var gadīties arī tā, ka labajā joslā satiksme ir tik intensīva, ka pat vadītāji ar labām iemaņām nespēj pārkārtoties. Nebūtu labākā doma tādā situācijā apstāties kreisajā joslā un lūgties lai jūs kāds palaiž ārā. Labāk tomēr izbraukt pa apli vēl vienu reizi un pēc tam savlaicīgi pārkārtoties. Arī man ir gadījies braukt pa apli divreiz, jo pirmajā reizē tomēr neesmu varējis pārkārtoties uz malējo joslu. Visus savus kursantus aplī mācu braukt tikai pa kreiso joslu. Neizpaliek arī bez kurioziem. Braucu ar kursantiņu pa Mūku salas apli un gudri skaidroju, kāpēc nevajadzētu braukt pa labo malējo joslu, jo traucēsim taču citiem vadītājiem iebraukt aplī un braucot pa malējo joslu, kāds taču var no vidējās, deguna priekšā, izbraukt no apļa nedodot mums ceļu. Ja brauksim pa vidējo, tad jābūt galīgam idiotam, lai no trešās joslas izbrauktu ārā no apļa. Tikko es to pasaku, tā džips no trešās joslas, mums gar pašu priekšu, nesās ārā no loka. Kursants smaida, bet man vairs nav ko teikt. Beigās kursantam saku-nu tas arī bija galīgs idiots.

Gribētos vēl atgādināt par klasiskajām avārijas situācijām rotācijas apļos. Iebraucot aplī vairāk uzmanības pievērsiet automobiļiem, kuri stāv pirms jums. Priekšējais auto sāk kustību, to darāt arī jūs, pēdējā brīdī uz sekundīti pametam skatienu pa kreisi uz apli un nepiefiksējam, ka tieši šinī momentā priekšējais vadītājs ir apstājies. Sekas nebūs smagas, taču bez saskaņotā paziņojuma sastādīšanas neiztiksim.

Bieži notiek avārijas, kad auto, braucot pa otro, vai trešo joslu, negaidot izbrauc no apļa nedodot ceļu tam vadītājam, kurš pa pirmo joslu turpina braukt pa loku. Sekas parasti ir diezgan jūtamas, jo abiem transportlīdzekļiem ātrums ir liels. Lai no šādām situācijām izvairītos, braucot pa labo malējo joslu, vēlams pirms katras izbrauktuves pamest skatienu vai no kreisās puses kāds nenesās ārā no loka.

Padoms vadītājiem- pirms iebraukšanas aplī uzmanīgi novērtējiet situāciju, pārliecinieties, ka pa joslu, kurā gribat iebraukt, nebrauc transportlīdzekļi un vai kāds, kurš brauc pa kreiso joslu, nav uzsācis rādīt labo virzienrādītāju, jo šis vadītājs jau gatavojas izbraukt no loka. Savukārt ja braucat pa labo malējo joslu un redzat, ka kreisajā joslā braucošais rāda labo virzienrādītāju- esat solidāri un ļaujiet viņam šo manevru pabeigt, jo galu galā viņš taču brauca pa kreiso joslu lai jums vieglāk būtu aplī iebraukt.

Šodien palaidi tu-rīt palaidīs tevi.

, ,
13.02.2013
  1. Send
 

Izsaki savu viedokli par rakstu!
Gita
Gita

Gatavojos kārtot eksāmenu un saprotu, ka šī dzīve atšķiras no rtealitātes. Pagaidām neiedziļinos un pildu norādījumus. Aplis ir diezgan interesants veidojums, bet kārtība uz tā ir pilnīgs absurds. Pirmkārt, cik garš vispār ir maršruts uz vidēja apļa? Tātad, lai kustētos uz tā, ir jāveic vairāki diezgan bīstami manevri, kuriem nav nekāda pamatojuma. Jāpārkārtojas kreisajā joslā (vai vidējā), lai pēc 10 sekundēm kārtotos atpakaļ (manevra mērķis taču nav pabraukāties riņķojot karuselī pa apli :)). Varbūtība, ka nesamazinot ātrumu, būs iespēja iesprtaukties labajā joslā pirms gaidāmās nobraukšanas ir ka divos gadījumos no 10 tāda būs. Atlikušajos astoņos gadījumos nāksies kustēties vēlreiz pa to pašu apli vismaz vidējā joslā. Manuprāt vienkāršāk būtu nevis sadzīt maksimālu skaitu automāšinu uz viena apļa un radīt nestabilas situācijas, bet vienkārši rindas kārtībā uzbraukt un nobraukt. Neredzu te nekādu ekonomiju tajā stāstā par caurlaidību.

07.01.2017 09:01
Normunds Kolāts

Tieši tā Jāni! Ja iebraucot aplī bija zīme ”dodiet ceļu”, tad tu atrodies uz galvenā ceļa un vari droši braukt pa apli, jo uz visām pārējām piebrauktuvēm arī būs zīme” dodiet ceļu”!

27.03.2015 20:59
Jānis Jānis
Jānis Jānis

Paldies! Zinot šo, es vairs nevaru droši braukt pa apli. es taču nezinu, kādas zīmes ir uzstādītas uz pārējām iebrauktuvēm aplī. Vai tas, ka uz iebrauktuves aplī, pa kuru es iebraucu aplī, ir uzstādīta zīme dodiet ceļu automātiski nozīmē, ka arī uz pārējām piebrauktuvēm šim aplim būs zīme “dodiet ceļu”?

Uz apļa apkārt Ģertrūdes baznīcai ir situācija kur zīmes dodit ceļu reverss ir aizklāts ar “P” zīmi. Šeit (it sevišķi braukšanas eksāmenā) būtu jāapstājas un jāpalaiž uz apli braucošā mašīna, bet viņa savukārt gaidīs uz aplī braucošo.

Nu būsim izbraukājušies pa apli un paldies par pacietību.

27.03.2015 14:43
normunds
normunds

Labvakar Jāni! Laikam jau pie vainas būs zināšanu trūkums :) Tiksim skaidrībā! Ja iebraucot aplī nebija uzstādīta zīme ”dodiet ceļu”, tad viennozīmīgi tai mašīnītei, kura jau brauc pa apli, nav braukšnas priekšroka, jo darbojas labās rokas princips. Savukārt, ja iebraucot aplī ir uzstādīta zīme ”dodiet ceļu”, tad pēc iebraukšanas aplī mēs atrodamies uz galvenā ceļa un mums pēc tam ir priekšroka pret tiem vadītājiem, kuri grib aplī iebraukt. Latvijā pārsvarā pirms visiem rotācijas apļiem ir uzstādīta zīme ” dodiet ceļu”, bet gadās arī apļi, kur iebraucot šī zīme nav uzstādīta, tātad tur darbojas labās rokas princips.

26.03.2015 21:10
Jānis Jānis
Jānis Jānis

Labdien Normund! Šodien mums ar kolēģiem izvērsās diskusija par brukšanu aplī. Tātad, aplis un tā pieslēgums(i) ir krustojums. Ja braucamajai daļai, kas pieslēdzas aplim nav uzstādīta zīme “dodiet ceļu” priekšroka ir automašīnai, kas brauc uz apli. Savukārt, braucot pa apli, vadītājam nav pirnākums un reizēm arī iespējams izpētīt kādas zīmes ir uzstādītas uz ceļiem kas pieslēdzas aplim. Ja šādā situācijā sanāk CSN, vainīgs būs vadītājs, kas brauca pa apli, jo neievēroja “labās rokas”likumu. Vai šeit ir kāda pretruna vai tikai zinašanu trūkums?

26.03.2015 13:09
Normunds

Labdien Arta! Domāju, ka ceļu policijai konkrētajā situācijā būs taisnība. Apstājoties aplī kreisajā joslā, Jūs traucējat braukt pa apli tiem, kuri grib izbraukt no tā nākamajā brauktuvē. Ja neviens vadītājs neļāva Jums pārkārtoties labajā joslā, bija vienkārši jāturpina kustība pa apli un pēc tam savlaicīgi jāpārkārtojas labajā joslā, kur varējāt mierīgi apstāties un gaidīt, kamēr atveras dzelzceļa barjera.

14.04.2014 14:37
Arta
Arta

Sveiki! Varbūt varat palīdzēt ar padomu?Šodien dabūju protokolu aplī. Aplis atrodas Liepājā Cukura ielā (pulvera un cukura ielas krustojumā). Braucot pa cukura ielu virzienā no Tosmares uz Brīvības ielu, sanāca ka aplis bija jāšķērso taisni. Iebraukt šajā aplī iespējams no četriem ceļiem (pusēm). Man vajadzēja tieši taisni tikt-nenogriežoties ne pa labi, ne pa kreisi. Piebraucot pie apļa pārliecinājos ka nevienam netraucēju (jo tur ir uzstādīta ceļa zīme “Dodiet ceļu”) un braucu iekšā aplī, atrados kreisajā malējā joslā(aplis sastāv no divām joslām), kad vēlējos iebraukt labā joslā tas neizdevās, jo no labās puses (sānceļa,no Pulvera ielas) vairākas mašīnas gribēja izmantojot labo joslu nogriezties pa labi, kas viņiem ir atļauts, taču par cik pārus metrus tālāk atrodas dzelzceļa pārbrauktuve, kur ieslēdzās sarkanais-visas automašīnas pārstāja labā joslā kursēt un apstājās. Un tajā momentā radās tāda situācija ka es stāvu kreisajā apļa iekšējā joslā ar ieslēgtu labo pagriezinu, neviens mani labajā malā neielaiž un še ku reku uzrodas CP un sastāda man protokolu par apstāšanos neatļautā vietā 30eiro apmērā. Kā jūs skataties uz šo situāciju, vai ir vērts mēģināt šo CP uzlikto sodu apstrīdēt??

14.04.2014 13:05
normunds
normunds

Labdien Mārtiņ! Paldies par komentāru. Pamēģinasim tikt galā ar Jūsu jautājumu. Vispirms atcerēsimies terminu- kas tad ir krustojums.” Krustojums ir vieta, kur piekļaujas, atzarojas, vai krustojas ceļi vienā līmenī”. Jebkurā vietā, kur transportlīdzekļu kustība ir organizēta pa apli, ir vismaz divas iebrauktuves un vismaz divas izbrauktuves. Tātad aplis viennozīmīgi ir uzskatāms par krustojumu, jo tur piekļaujas un atzarojas dažādi ceļi. Kas attiecas uz labās rokas principa ievērosanu, nedrīkstam aizmirst, ka ne jau visos apļos pirms iebraukšanas ir uzstādīta ceļa zīme “dodiet ceļu”. Ja šīs zīmes nav, aplī darbojas labās rokas princips.

01.02.2014 10:48
Mārtiņš Sīpols
Mārtiņš Sīpols

Labdien,

Bieži vien saskaros ar neskaidrību par terminiem. Autoceļu projektēšanā rotācijas aplis tiek uzskatīts par krustojumu, taču atmiņā, tā vismaz šķiet, ir “iesēdies” tas, ka no CSN skatu punkta rotācijas aplis nav krustojums, bet gan taisnvirziena kustības turpināšana pa izliektu trajektoriju jeb riņķa līniju. To arī varētu pamatot ar faktu, ka šajā satiksmes mezglā nedarbojas labās rokas likums, bet ir izmainīta kustības kārtība, saskaņā ar kuru priekšroka ir rotācijas aplī jau esošajiem autovadītājiem.
Tātad – vai rotācijas apli jebkurā gadījumā ir jāuzskata par krustojumu?

Paldies par atbildi,

Mārtiņš

27.01.2014 12:26

Nedaudz par mani

Mans vārds ir Normunds Kolāts un par B kategorijas praktiskās braukšanas apmācības instruktoru strādāju kopš 2007. gada (apliecības Nr. 003114). Apmācību veicu gan krievu, gan latviešu valodās. Savs darbs ļoti patīk un to veicu ar pilnu atdevi, jo apzinos, ka tieši no mana darba rezultātiem būs atkarīgs tas, cik droši un pārliecinoši jaunais automobiļa vadītājs jutīsies satiksmē, vai neapdraudēs sevi un citus satiksmes dalībniekus.
  • Apmācu jebkuras autoskolas audzēkņus, kā arī tos, kuriem, dažādu iemeslu dēļ, autovadītāja tiesības ir anulētas, vai arī vadītāja apliecība ir iegūta, taču braukšanas iemaņas ir zudušas.
  • Apmācu kursantus, kuriem instruktors ir, bet, kuri vēlas izbraukt ar citu instruktoru, izmēģināt citu automašīnu vai, sava instruktora aizņemtības dēļ, nevar izbraukt tik daudz, cik viņi to vēlētos.
  • Veicu pārbaudes braucienus pirms valsts eksāmena, ja kursants uzskata, ka viņš brauc pietiekoši labi, taču instruktors, kādu iemeslu dēļ, viņu uz eksāmenu vēl nelaiž.
Katram kursantam cenšos atrast individuālu apmācības pieeju. Ja apmācāmā persona vēlas iegūt b kategorijas vadītāja apliecību pēc iespējas īsākā laika periodā – nodarbības tiek organizētas biežāk. Ja kursants, personīgu iemeslu dēļ (darbs, mācības), nevar tikt uz nodarbībām no rīta vai pa dienu, braukšanas apmācību iespējams organizēt arī vēlu vakarā, kā arī brīvdienās un svētku dienās. Ja redzu, ka, tuvojoties valsts eksāmenam, kursants sāk pārmērīgi uztraukties, organizēju braukšanu tieši pirms eksāmena, lai kursants atgūtu ticību saviem spēkiem, nomierinātos un psiholoģiski būtu gatavs eksāmenam. Par braukšanas apmācības kvalitāti varēsiet spriest jau pēc pirmās nodarbības. Mācību automašīnu vienmēr uzturu labā tehniskā stāvoklī, sekoju, lai salonā būtu tīrība un braukšanas apmācība būtu maksimāli patīkama. Pēc dabas esmu mierīgs, nosvērts, ar labu humora izjūtu. Cenšos nekad nepacelt balsi uz kursantu jo, ja tas ir jādara, tad tas nozīmē tikai to, ka pats kaut ko neesmu viņam iemācījis. Lielu prieku sagādā katrs kursants, kurš mana darba rezultātā, iegūst ilgi gaidīto vadītāja apliecību. Brīvajā laikā lasu grāmatas, spēlēju ģitāru, nodarbojos ar zemūdens medībām un atpūšos pie dabas.